Mindfulness

Mindfulness

Mindfulness o atenció plena

La paraula mindfulness ha estat traduïda al català com a “atenció plena”.

Durant els últims 30 anys, la pràctica de mindfulness s’ha estat integrant en la medicina i la psicologia d’Occident. Gràcies a molts estudis científics, ha estat reconeguda com una manera efectiva d’augmentar l’autoconsciència, de reduir la tensió i els símptomes físics i psicològics associats a l’estrès, i de millorar el benestar general.

Tot i que el mindfulness ha estat integrat recentment en la medicina i la psicologia d’Occident, es tracta d’una pràctica molt antiga que es va originar fa més de 2.500 anys i constitueix l’essència fonamental de les pràctiques budistes.

Mindfulness significa prestar atenció de manera conscient a l’experiència del moment present amb interès, curiositat i acceptació. Jon Kabat-Zinn és conegut com un referent mundial per haver introduït aquesta pràctica dins del model mèdic d’Occident fa més de 30 anys, concretament al Centre Mèdic de la Universitat de Massachusetts. Allà està ensenyant als pacients la pràctica de mindfulness per tractar problemes físics i psicològics, dolor crònic i altres símptomes associats a l’estrès.

Jon Kabat-Zinn defineix el mindfulness de la següent manera: “Prestar atenció de manera intencional al moment present, sense jutjar”. Aquest tipus d’atenció ens permet aprendre a relacionar-nos de manera directa amb allò que està passant en la nostra vida, aquí i ara, en el moment present. És una manera de prendre consciència de la nostra realitat, donant-nos l’oportunitat de treballar conscientment amb l’estrès, el dolor, la malaltia, la pèrdua i altres desafiaments de la nostra vida. En contraposició, una vida en la qual no posem atenció, en la qual ens trobem més preocupats pel que ha passat o pel que encara no ha passat, ens condueix al descuit, l’oblit i l’aïllament, de manera que actuem de manera automàtica i reactiva.

L’atenció plena ens ajuda a recuperar el nostre equilibri intern, atenent de forma integral els diferents aspectes de la persona: cos, ment i esperit. Practicant l’atenció plena desenvolupem més capacitat de discerniment i de compassió. La pràctica d’aquesta atenció obre la porta a noves possibilitats, ens porta a l’aquí i l’ara, ens convida a viure de manera plena i en el present.

Los comentarios están cerrados